Guvernul României - Normă metodologică din 19 ianuarie 2011

Norma metodologică de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor din 19.01.2011  

În vigoare de la 31 ianuarie 2011

Consolidarea din data de 04 martie 2025 are la bază publicarea din Monitorul Oficial, Partea I nr. 78 din 31 ianuarie 2011 şi include modificările aduse prin următoarele acte: HG 57/2012; HG 225/2012; HG 1291/2012; HG 685/2015; HG 449/2016; HG 536/2021; Sentinta civila 218/2020; HG 865/2023;
Ultimul amendament în 19 septembrie 2023.


CAPITOLUL I
Dispoziţii generale 

   Art. 1. -  (1) Beneficiază de drepturile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, următoarele persoane, denumite în continuare persoane îndreptăţite: 
   a) oricare dintre părinţii fireşti ai copilului/copiilor; 
   b) oricare dintre soţii cărora li s-a/s-au încredinţat copilul/copiii în vederea adopţiei sau au adoptat copilul/copiii; 
   c) persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă; 
   d) asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii săi naturali ori adoptaţi; 
   e) persoana care a fost numită tutore. 
   (21) În situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d) se consideră îndeplinite în baza aplicării prevederilor art. 7 şi 67 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulament, şi ale art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulament de aplicare. 
   (2) Persoanele îndreptăţite prevăzute la alin. (1) beneficiază de drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: 
   a) se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) sau, după caz, în prevederile art. 2 alin. (5) şi (6) ori în prevederile art. 31 alin. (1) şi ale art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din ordonanţa de urgenţă; 
   b) sunt cetăţeni români sau, după caz, străini ori apatrizi; 
   c) au domiciliul sau reşedinţa în România, conform legii; 
   d) locuiesc în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora; 
   e) «abrogat» 
   (21) În situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) - (7) din ordonanţa de urgenţă, condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d) se consideră îndeplinite. 
   (22) În situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (6) şi (7) din ordonanţa de urgenţă, condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d) se consideră îndeplinite pe o perioadă de maximum 6 luni pe an, în cazul persoanelor îndreptăţite care îşi stabilesc reşedinţa temporar într-un stat în care nu sunt aplicabile prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare. 
   (23) După finalizarea perioadei prevăzute la art. 12 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, în cazul persoanelor îndreptăţite care îşi stabilesc reşedinţa temporar într-un stat în care nu sunt aplicabile prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare dreptul se suspendă în condiţiile art. 16 alin. (2) lit. h) din ordonanţa de urgenţă. Plata indemnizaţiei se reia, cu excepţia perioadei de suspendare, la revenirea în România, în baza unei noi cereri. 
   (3) În situaţia în care părinţii copilului nu sunt căsătoriţi, dar copilul a fost recunoscut, îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2) se demonstrează pe baza anchetei sociale efectuate de autoritatea tutelară. 
   Art. 2. -   (1) Drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 7 alin. (1) şi (2) şi art. 8 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă se cuvin pentru fiecare naştere sau, după caz, pentru fiecare situaţie prevăzută la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă. 
   (2) În aplicarea prevederilor art. 33 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, drepturile prevăzute la art. 31 alin. (2) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se acordă persoanelor îndreptăţite pentru fiecare copil aflat în această situaţie şi se cumulează cu indemnizaţia sau, după caz, cu stimulentul de inserţie prevăzute la art. 2, respectiv art. 7 din ordonanţa de urgenţă, după caz, fie pentru aceeaşi persoană îndreptăţită, fie pentru fiecare persoană îndreptăţită prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. a) şi b). 
   (3) În situaţia în care se cumulează drepturile prevăzute la art. 2 şi art. 31 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, pentru o singură persoană îndreptăţită, noul drept de indemnizaţie se acordă pe baza cererii şi a documentelor privind veniturile realizate, fără a fi necesară o nouă suspendare a activităţii. 
   (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), după finalizarea perioadei de acordare a unuia dintre drepturile prevăzute la art. 2 şi art. 31 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, pentru perioada rămasă până la finalizarea perioadei de acordare a celuilalt drept, persoana îndreptăţită solicită doar prelungirea concediului pe baza suspendării activităţii, în vederea continuării dreptului la concediu şi indemnizaţie. 
   Art. 3. «abrogat» 
CAPITOLUL II
Concediul şi indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului, precum şi sprijinul lunar 

   Art. 4. -   (1) Concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, prevăzută de art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se acordă persoanelor îndreptăţite, dacă acestea au realizat venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, ori s-au aflat în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior datei naşterii copilului sau, după caz, anterior datei la care s-a realizat încredinţarea în vederea adopţiei, s-a încuviinţat adopţia ori s-a instituit plasamentul sau tutela. 
   (2) De drepturile prevăzute la alin. (1) beneficiază şi persoanele care au realizat în perioada de referinţă avută în vedere venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt scutite de plata acestora. 
   (3) Se iau în considerare perioadele prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. o) -s) din ordonanţa de urgenţă şi în situaţia în care persoana admisă la cursurile unei alte forme de învăţământ preuniversitar sau, după caz, universitar, postuniversitar de masterat sau de doctorat, organizat potrivit legii, nu poate începe cursurile din motive medicale, inclusiv starea de graviditate ori maternitate. 
   (4) Constituirea perioadei prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se stabileşte, după cum urmează: 
   a) din 12 luni consecutive, în cazul în care în această perioadă se realizează fără întrerupere venituri supuse impozitului şi/sau se înregistrează una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă; 
   b) din 12 luni succesive, în care sunt îndeplinite condiţiile de acordare, în cazul în care în perioada de 2 ani realizarea veniturilor supuse impozitului şi/sau înregistrarea uneia sau mai multora dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă s-au produs cu întreruperi. 
   (5) Luna calendaristică în care s-a născut copilul sau în care s-a înregistrat una dintre situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă, indiferent de ziua din această lună în care s-a produs naşterea ori s-a înregistrat situaţia, face parte integrantă din perioada prevăzută la alin. (4). 
   (6) În cazul în care în luna naşterii copilului persoana îndreptăţită nu a realizat venituri supuse impozitului şi nici nu s-a aflat în una sau mai multe din situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, perioada de calcul al celor 12 luni începe cu ultima lună din cei 2 ani în care aceasta a înregistrat venituri sau s-a aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă. 
   (7) În aplicarea prevederilor art. 2 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă, în vederea totalizării perioadelor de activitate profesională realizate în alte state în care se aplică prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, se asimilează şi perioadele din aceste state în care persoana îndreptăţită s-a aflat în şomaj, a beneficiat de concedii medicale, concedii pentru accidente de muncă şi boli profesionale, concedii de maternitate şi concedii pentru creşterea copilului. 
   Art. 41. -   (1) În aplicarea prevederilor art. 11 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, cealaltă persoană îndreptăţită prevăzută la art. 8 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă care nu a solicitat dreptul la indemnizaţie poate solicita acest drept, dacă îndeplineşte condiţiile de acordare, oricând până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap. Dacă dreptul propriu la concediu şi indemnizaţie nu se solicită de către celălalt părinte, pe această perioadă primul părinte nu poate beneficia de concediul şi, respectiv, de indemnizaţia pentru creşterea copilului. 
   (2) Pe perioada în care cealaltă persoană beneficiază de dreptul propriu la concediul de creştere a copilului de cel puţin două luni, dreptul celuilalt părinte la indemnizaţia pentru creşterea copilului se suspendă potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) lit. i) din ordonanţa de urgenţă sau, după caz, încetează, potrivit prevederilor art. 16 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) În situaţia în care persoana îndreptăţită optează pentru concediu fără plată potrivit art. 11 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, cererea pentru acordarea acestuia se depune şi se înregistrează la angajator, pe această perioadă aplicându-se corespunzător prevederile art. 21 şi 22 din ordonanţa de urgenţă. 
   (4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplică în situaţia în care persoana îndreptăţită solicită numai acordarea stimulentului de inserţie sau dacă acesta este solicitat cu cel puţin 3 luni înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap. În cazul prevăzut la art. 9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, perioada de 3 luni prevăzută anterior se majorează cu câte 2 luni pentru fiecare copil, începând cu al doilea. 
   (5) Pentru acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului de la data suspendării activităţii profesionale, respectiv a intrării în concediul prevăzut la alin. (1), cererea şi documentele doveditoare se depun în termen de maximum 15 zile de la data suspendării activităţii. În situaţia în care cererea şi documentele doveditoare se depun după acest termen, indemnizaţia se va acorda de la data depunerii cererii, potrivit art. 15 alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă. 
   (6) În situaţia suprapunerii drepturilor de concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului în condiţiile art. 9 din ordonanţa de urgenţă, drepturile prevăzute în prezentul articol pot fi solicitate de celălalt părinte care îndeplineşte condiţiile de acordare la finalizarea concediului şi a indemnizaţiei pentru creşterea celui din urmă copil, drepturile respective fiind netransferabile pentru o perioadă de luni cel puţin egală cu dublul numărului de naşteri înregistrate în perioada totală a concediilor suprapuse şi cumulate. 
   Art. 5. -   (1) În aplicarea art. 2 alin. (5) lit. m), o) -s) din ordonanţa de urgenţă, cursurile preuniversitare, universitare, postuniversitare la nivelul studiilor universitare de masterat pot fi frecventate atât la unităţi de învăţământ de stat, cât şi particulare, autorizate sau acreditate, în condiţiile legii, în ţară sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene, într-un domeniu recunoscut de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. 
   (2) În aplicarea prevederilor art. 2 alin. (5) lit. m) şi o) -s) din ordonanţa de urgenţă în vederea includerii în calculul celor 12 luni a acestor perioade, persoana îndreptăţită face dovada că a frecventat fără întrerupere cursurile de zi ale învăţământului preuniversitar, universitar sau postuniversitar, organizate potrivit legii, respectiv că pentru aceste perioade nu s-a înregistrat o cerere de suspendare a frecventării cursurilor ori că nu se află într-o situaţie de amânare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului educaţiei nr. 4.183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare, ori potrivit hotărârilor senatelor universitare. 
   Art. 6. -  (1) Drepturile reprezentând indemnizaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 11, art. 31 alin. (1) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi alin. (5) din ordonanţa de urgenţă se acordă pe bază de cerere, însoţită în mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului/certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor pentru care se solicită dreptul ori livretul de familie şi, după caz, de actele doveditoare prevăzute la alin. (4) - (7), care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă. Actele se depun în copie ce va fi confruntată cu originalul la depunerea acestora. 
   (2) În cazul în care nu a fost întocmit actul/actele de naştere al copilului/copiilor pentru care se solicită dreptul, cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de copia/copiile actului/actelor constatator/constatatoare al/ale naşterii. Pentru copiii cetăţeni străini sau români născuţi în străinătate, cererea va fi însoţită de certificatul/certificatele sau extrasul/extrasele de naştere tradus/traduse în limba română de un traducător autorizat. 
   (3) Pentru situaţia prevăzută la alin. (2), beneficiarii dreptului au obligaţia să depună la agenţia pentru prestaţii sociale judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţia teritorială, copia certificatului de naştere al copilului, în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai târziu de 6 luni de la naşterea copilului sau 12 luni de la înregistrarea naşterii la autorităţile române competente, în condiţiile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările ulterioare, în cazul copiilor cetăţeni români născuţi în străinătate. 
   (4) Actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicită dreptul se depun în copie ce va fi confruntată cu originalul la depunerea acestora şi sunt, după caz, următoarele: 
   a) «abrogat» 
   b) hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii; 
   c) hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii; 
   d) hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii; 
   e) decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii; 
   f) hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii; 
   g) actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, îndreptăţită să beneficieze de indemnizaţie pentru creşterea copilului, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească. 
   (5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum şi nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, după caz, următoarele: 
   a) dovada eliberată de angajator sau de entităţile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri supuse impozitului, ori, după caz de autorităţile fiscale din care să rezulte că persoana îndreptăţită a realizat timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior naşterii copilului venituri din salarii şi asimilate salariilor sau de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciară a angajatorului; 
   b) dovada privind veniturile realizate în anii fiscali anteriori celui în care s-a născut copilul, corespunzători perioadei prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, sau, după caz, dovada privind veniturile realizate, eliberată de angajator/plătitorul de venit sau de organele fiscale competente şi/sau declaraţia fiscală, prevăzută de lege, pentru categoriile de venituri prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă, pentru care Codul fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central; 
   b1) registrul jurnal de încasări şi plăţi, în cazul veniturilor din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală şi din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură; 
   c) dovada eliberată de organele competente, în cazul persoanelor care realizează venituri profesionale neimpozabile; 
   d) dovada eliberată de organele competente, în cazul asociaţilor unici, privind veniturile realizate de aceştia; 
   e) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei de maternitate, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, de angajator sau, după caz, de casa de asigurări de sănătate ori de agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă. Pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de maternitate în baza unor statute speciale se solicită adeverinţa eliberată de casele autonome de asigurări; 
   f) dovada eliberată de autorităţile competente, de angajatori sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere, din care să rezulte data de la care solicitantul se află în concediu pentru creşterea copilului; 
   g) copia contractului de muncă sau, după caz, dovada eliberată de angajatori ori de autorităţile competente străine sau române, tradusă de un traducător autorizat, care să ateste perioadele în care au fost realizate activităţi profesionale şi care sunt totalizate conform prevederilor Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, precum şi adeverinţă de venit, eliberată de angajator sau alte instituţii competente, tradusă de traducător autorizat, care să ateste veniturile aferente acestor activităţi, inclusiv cele provenite din perioadele asimilate activităţii potrivit art. 4 alin. (7); 
   h) dovada eliberată de organul fiscal competent din statul care aplică Regulamentul şi Regulamentul de aplicare, tradusă de un traducător autorizat, pentru persoanele care realizează activităţi independente în aceste state. 
   (6) Actele doveditoare privind atestarea situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă şi, după caz, nivelul venitului lunar aferent acestor perioade, certificate pentru conformitate de autorităţile competente, sunt următoarele: 
   a) dovada eliberată de instituţia care a trimis persoana în misiune permanentă în străinătate, pentru situaţiile prevăzute la lit. k) şi x); 
   b) dovada eliberată de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, pentru situaţiile prevăzute la lit. a), b), c), t); 
   c) dovada eliberată de casele teritoriale de pensii, pentru situaţia prevăzută la lit. d) şi e); 
   d) dovada eliberată de angajator pentru situaţiile prevăzute la lit. c), d), f), i), j), u), precum şi în cazul indemnizaţiei acordate în baza art. XI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 59/2020, pentru situaţia prevăzută la lit. y); 
   e) dovada eliberată de casa de asigurări de sănătate, pentru situaţia prevăzută la lit. c); 
   f) adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ, care să ateste frecventarea cursurilor fără întrerupere, până la data solicitării acesteia, pentru situaţiile prevăzute la lit. m)-s); 
   g) diploma de absolvire, foaia matricolă sau adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior, pentru situaţiile prevăzute la lit. t) şi v); 
   h) livretul militar, certificatul sau orice altă dovadă eliberată, după caz, de centrul militar în a cărui rază teritorială domiciliază persoana îndreptăţită sau de structurile militare ale instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în care sunt precizate cu exactitate perioadele şi natura situaţiei respective, pentru situaţia prevăzută la lit. l). 
   i) dovada privind calitatea de elev, student sau masterand la o unitate de învăţământ, recunoscută pe teritoriul statului respectiv, eliberată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, prin Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, ori de către instituţiile de învăţământ abilitate pentru recunoaşterea studiilor ori a perioadelor de studii efectuate în străinătate, în baza procedurilor legale în vigoare, pentru situaţia prevăzută la lit. m). 
   (7) În cazul prevăzut la art. 2 alin. (5) lit. j) din ordonanţa de urgenţă, persoana îndreptăţită prezintă dovada eliberată de angajator, din care să reiasă că aceasta s-a aflat în perioada de maximum 3 luni de la încetarea unui contract de muncă pe perioadă determinată şi începerea unui alt contract de muncă pe durată determinată la acelaşi angajator, considerate contracte succesive, conform art. 82 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 
   (8) Pentru atestarea situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. g), h), i1) şi y) din ordonanţa de urgenţă, nu este necesară prezentarea de acte doveditoare privind atestarea acestor situaţii, drepturile respective fiind acordate de agenţiile teritoriale. 
   (9) Alte acte doveditoare privind acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 31 alin. (2) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de urgenţă sunt, după caz, următoarele: 
   a) declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că celălalt părinte firesc sau, după caz, o altă persoană dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă nu beneficiază de indemnizaţie sau de stimulent; 
   b) declaraţia pe propria răspundere a persoanei îndreptăţite din care să reiasă că se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu este încredinţat sau dat în plasament unei alte persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public; 
   c) certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap; 
   c1) certificatul de încadrare în grad de handicap a persoanei îndreptăţite; 
   d) adeverinţa eliberată de medicul specialist privind certificarea naşterii înainte de termen; 
   d1) adeverinţă eliberată de angajator privind reducerea programului de lucru. 
   e) alte documente, după caz, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de acordare a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului, la solicitarea agenţiilor teritoriale. 
   (10) Pentru cetăţenii străini sau apatrizi, componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică se dovedesc cu documentele eliberate de autorităţile din ţara de origine şi confirmate de autorităţile române sau, după caz, cu documentele eliberate de autorităţile române, precum şi cu alte documente prevăzute la alin. (4). 
   Art. 7. -   (1) Concediul prevăzut la art. 2 alin. (1), art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 31 din ordonanţa de urgenţă se acordă pe bază de cerere aprobată de către angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea persoana îndreptăţită. 
   (2) Pe perioada concediilor prevăzute la alin. (1) raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanei îndreptăţite se suspendă. 
   (3) În situaţia persoanelor îndreptăţite care realizează venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură şi care nu lucrează în baza unui contract individual de muncă, concediul reprezintă întreruperea/suspendarea activităţii pe perioada de până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, în situaţia solicitării drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 11, respectiv art. 31 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. 
   (4) În situaţia persoanelor care realizează concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă pe baza documentelor doveditoare privind suspendarea a cel puţin uneia dintre activităţi, cu respectarea prevederilor art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. 
   (5) Persoanele care frecventează cursurile preuniversitare, universitare, postuniversitare de masterat şi de doctorat beneficiază de indemnizaţie pentru creşterea copilului sau de drepturile prevăzute la art. 31 alin. (1) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din ordonanţa de urgenţă indiferent dacă întrerup sau nu frecventarea cursurilor pe perioada de până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 sau 7 ani, în cazul copilului cu handicap. 
   Art. 8. -   (1) În cazul în care persoana îndreptăţită, beneficiară a concediului şi a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului sau, după caz, a stimulentului de inserţie, până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, se află în situaţia prevăzută la art. 9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, se procedează după cum urmează: 
   a) dacă cele 12 luni prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă sunt acoperite în totalitate de perioada de concediu şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, acordarea acestora se prelungeşte corespunzător până la încheierea duratei de acordare pentru cel din urmă copil, conform legii, a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului. Pe această perioadă se acordă o singură indemnizaţie, la aceeaşi valoare cu indemnizaţia primită anterior naşterii celui din urmă copil, precum şi majorarea prevăzută la art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă; 
   b) dacă cele 12 luni prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă sunt constituite şi din perioade în care persoana a realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit prevăzute la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, atunci indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului se va calcula pe baza veniturilor realizate pe această perioadă, inclusiv pe baza celor realizate în perioadele prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) şi a celor realizate potrivit art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. Dacă din calcul rezultă un cuantum al indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului mai mic decât cuantumul indemnizaţiei primit anterior naşterii celui din urmă copil, atunci se acordă indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului în cuantumul primit anterior. 
   (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a), pentru continuitatea acordării drepturilor, cererea se poate depune cu cel puţin 60 de zile înaintea împlinirii vârstei de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, de către copilul pentru care se află în concediul pentru creşterea copilului sau, după caz, în termenul prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţa de urgenţă. În cazul în care se depăşeşte acest termen, drepturile vor fi acordate de la data depunerii cererii conform art. 15 alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă, fără aplicarea prevederilor art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă dacă, la data depunerii cererii, copilul pentru care s-a beneficiat de concediul pentru creşterea copiilor a împlinit deja vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap. 
   (3) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b), cererea se poate depune cu 60 de zile înaintea împlinirii vârstei de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, de către copilul pentru care a beneficiat de indemnizaţia pentru creşterea copilului ori de stimulent de inserţie sau, după caz, în termenul prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. a) -c) din ordonanţa de urgenţă. În cazul în care se depăşeşte acest termen, drepturile vor fi acordate de la data depunerii cererii conform art. 15 alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă. 
   (4) În cazul prevăzut la alin. (1), dacă una dintre persoanele îndreptăţite nu a îndeplinit iniţial condiţiile de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului/stimulentului de inserţie, însă le îndeplineşte pentru următorul copil, părintele/persoana îndreptăţită care a beneficiat de concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului sau, după caz, de stimulentul de inserţie poate opta pentru încetarea drepturilor în plată, celălalt părinte/cealaltă persoană îndreptăţită având posibilitatea de a solicita drepturile pentru copilul pentru care îndeplineşte condiţiile de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului/stimulentului de inserţie, fără a beneficia de majorarea prevăzută la art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă. 
   (5) În situaţia prevăzută la alin. (1), în cazul în care mama se află în concediul de maternitate prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunară prevăzută la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă pentru acest copil se pot acorda doar după terminarea concediului de maternitate şi nu mai devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului. 
   Art. 81. -   (1) În aplicarea prevederilor art. 91 din ordonanţa de urgenţă, perioada luată în calcul este cea cuprinsă între luna calendaristică în care copilul pentru care a beneficiat de indemnizaţia pentru creşterea copilului ori de stimulent de inserţie împlineşte vârsta de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, şi luna calendaristică în care se naşte sau se înregistrează o nouă situaţie dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă, fără a se depăşi 12 luni. 
   (2) În situaţia prevăzută la art. 91 din ordonanţa de urgenţă, pentru stabilirea dreptului la concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copiilor, se iau în calcul perioadele prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4). 
   (3) Pentru calculul indemnizaţiei pentru creşterea copiilor, în situaţia prevăzută la art. 91 din ordonanţa de urgenţă, se procedează după cum urmează: 
   a) dacă perioada de eligibilitate este acoperită în totalitate de perioada de concediu şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, se acordă aceeaşi valoare cu indemnizaţia primită pentru copilul anterior; 
   b) dacă perioada de eligibilitate este constituită şi din perioade în care persoana a realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit prevăzute la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, atunci indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului se va calcula pe baza veniturilor realizate pe această perioadă, inclusiv pe baza celor realizate în perioadele prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) şi a celor realizate potrivit art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. Dacă din calcul rezultă un cuantum al indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului mai mic decât cuantumul indemnizaţiei primit pentru copilul anterior, atunci se acordă indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului primită pentru copilul anterior. 
   (4) În situaţia prevăzută la art. 2 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă, totalizarea perioadelor se realizează dacă anterior naşterii copilului persoana îndreptăţită este supusă legislaţiei naţionale, respectiv realizează venituri supuse impozitului sau se află în una dintre situaţiile prevăzute de art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă. 
   Art. 9. - «abrogat» 
   Art. 91. -   (1) În perioada concediului prevăzut la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, persoana îndreptăţită poate realiza venituri supuse impozitului până la nivelul prevăzut la art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, prin desfăşurarea efectivă a unei activităţi, cu condiţia menţinerii întreruperii/suspendării uneia dintre activităţile care au stat la baza stabilirii dreptului la indemnizaţie. 
   (2) Persoanele care beneficiază de indemnizaţia pentru creşterea copilului în baza prevederilor art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă şi care nu pot prezenta dovada suspendării activităţii pot realiza venituri supuse impozitului cu respectarea prevederilor art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) În situaţia în care persoanele îndreptăţite solicită succesiv dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului, limita de venituri prevăzută la art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă se aplică fiecăruia dintre aceştia. 
   Art. 92. -   (1) Pe perioada concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, fiecare dintre persoanele îndreptăţite poate realiza venituri supuse impozitului în baza art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. 
   (2) În aplicarea prevederilor art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, veniturile pot fi realizate, după cum urmează: 
   a) în perioada cuprinsă între data stabilirii dreptului la concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului şi 31 decembrie a aceluiaşi an calendaristic; 
   b) în perioada cuprinsă între 1 ianuarie a anului calendaristic şi data încetării dreptului la concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului; 
   c) în perioada cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie a aceluiaşi an calendaristic; 
   d) în perioada cuprinsă între data stabilirii dreptului şi data suspendării acestuia în vederea acordării stimulentului de inserţie, cu respectarea perioadelor prevăzute la lit. a)-c). 
   (3) Agenţiile teritoriale au obligaţia de a verifica respectarea de către persoana îndreptăţită a limitei de venituri prevăzute la art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, în termen de 6 luni de la încheierea fiecărui an calendaristic din perioada concediului pentru creşterea copilului, precum şi de la încetarea dreptului la concediu şi indemnizaţia pentru creşterea copilului, conform legii. 
CAPITOLUL III
«abrogat» 

CAPITOLUL IV
Stimulentul de inserţie 

   Art. 12. -   (1) Stimulentul de inserţie prevăzut la art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se acordă lunar până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap persoanelor îndreptăţite dacă acestea realizează venituri supuse impozitului. 
   (2) În situaţia în care persoana îndreptăţită beneficiară a stimulentului de inserţie în cuantumul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă solicită concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilităţi sau nu mai realizează venituri conform art. 3 din ordonanţa de urgenţă în această perioadă, reluarea plăţii stimulentului de inserţie se realizează în cuantumul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) Acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, după caz, a stimulentului de inserţie se face la cererea scrisă a persoanei îndreptăţite, ori de câte ori aceasta solicită, cu respectarea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă. 
   (4) În cazul în care persoana îndreptăţită beneficiară a stimulentului de inserţie după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, naşte în această perioadă unul sau mai mulţi copii sau se află în situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă poate opta fie pentru continuarea acordării stimulentului până la împlinirea de către primul copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap, fie pentru acordarea concediului şi a indemnizaţiei lunare pentru cel din urmă copil. Pentru această perioadă, cele două drepturi nu se pot cumula şi nu se aplică prevederile art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă. 
   (41) În cazul în care o persoană îndreptăţită beneficiază de stimulentul de inserţie după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, iar cealaltă persoană îndreptăţită se află într-o situaţie care generează un alt drept de indemnizaţie pentru creşterea copilului sau stimulent de inserţie, drepturile se acordă concomitent fiecăreia dintre persoanele îndreptăţite, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani/4 ani, în cazul copilului cu handicap, respectiv până la împlinirea de copil a vârstei de 2 ani/3 ani, în cazul copilului cu handicap. 
   (5) În situaţia în care unul dintre părinţi se află în plata stimulentului de inserţie acordat în condiţiile alin. (1) şi celălalt părinte se află într-o situaţie de natură a genera un nou concediu pentru creşterea copilului, se poate opta fie pentru continuarea acordării stimulentului de inserţie, până la împlinirea de către primul copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, cu respectarea prevederilor alin. (4), fie pentru suspendarea plăţii stimulentului de inserţie şi acordarea concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului, cu respectarea prevederilor art. 8, precum şi ale art. 9 alin. (4) şi art. 17 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă. 
   (6) În situaţia realizării de venituri nete în condiţiile art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, persoana îndreptăţită nu poate solicita stimulentul de inserţie. 
   (7) În situaţia prevăzută la alin. (1), indiferent dacă celălalt părinte alege sau nu să beneficieze de concediul de cel puţin două luni potrivit prevederilor art. 11 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, pe această perioadă stimulentul de inserţie nu se acordă. 
   Art. 13. -   Dreptul la stimulentul de inserţie se stabileşte după cum urmează: 
   a) pentru persoana care beneficiază de concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunară prevăzută la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, cererea de acordare va fi însoţită numai de dovada eliberată de angajator sau, după caz, de alte documente eliberate de autorităţile competente ori de declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că aceasta realizează sau urmează să realizeze venituri supuse impozitului; 
   b) pentru persoana care deşi are dreptul nu solicită acordarea concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei lunare prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, cererea este însoţită de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevăzute la art. 6. 
   (2) Pentru persoanele care solicită acordarea stimulentului de inserţie după împlinirea de către copil a vârstei de 2, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu dizabilităţi, prevăzut la art. 7 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, acesta se acordă după cum urmează: 
   a) începând cu ziua următoare celei în care persoana îndreptăţită realizează venituri supuse impozitului, cu respectarea termenului prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. c1) din ordonanţa de urgenţă; 
   b) începând cu data depunerii cererii în cazul în care cererea este depusă peste termenul prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. c1) din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, stimulentul de inserţie se acordă oricăruia dintre părinţi sau oricăreia dintre persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă, care a beneficiat pentru o perioadă de cel puţin o lună fie de concediul pentru creşterea copiilor şi indemnizaţia aferentă, fie de stimulentul de inserţie, prevăzute la art. 2 alin. (1) şi (2), respectiv la art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. 
CAPITOLUL V
«abrogat» 

CAPITOLUL VI
Stabilirea şi plata indemnizaţiilor lunare pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a sprijinului lunar 

   Art. 17. -  Drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă pot fi solicitate de către persoana îndreptăţită sau, după caz, de reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, împuternicit prin procură. 
   Art. 18. -   (1) Cererea privind acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi (2), art. 11, art. 31 alin. (1), (2) şi (7) şi la art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de urgenţă se completează de către persoanele îndreptăţite, reprezentanţii legali sau mandatarii acestora, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1. Modelul de cerere se publică şi este disponibil pe site-urile autorităţilor administraţiei publice locale, ale agenţiilor teritoriale, pe site-ul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi pe punctul de contact unic electronic în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea şi funcţionarea Punctului de contact unic electronic. 
   (2) Majorarea prevăzută la art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă se acordă potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) - (3), pe bază de cerere însoţită de copia certificatului de naştere al copilului, depusă la primăria în a cărei rază teritorială domiciliază. 
   (3) Pentru situaţia prevăzută la art. 6 alin. (5) lit. a), adeverinţa se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2. 
   (4) În aplicarea prevederilor art. 8 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, părintele supravieţuitor trebuie să depună cererea în termen de 60 de zile de la data decesului înregistrat în certificatul constatator de deces, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. 
   (5) În situaţia prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. a) solicitarea dreptului se face în baza cererii şi a copiei după actele prevăzute la art. 6 alin. (2), respectiv art. 6 alin. (4), după caz. 
   (6) În situaţia prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. b) solicitarea dreptului se face în baza cererii şi a copiei după actele prevăzute la art. 6 alin. (2), precum şi, după caz, a documentelor doveditoare prevăzute la art. 6 alin. (4) - (10). 
   (7) În cazul prelungirii concediului potrivit art. 2 alin. (4), persoana îndreptăţită depune direct la agenţia teritorială adeverinţa eliberată de angajator prin care se prelungeşte concediul pentru creşterea/îngrijirea copilului sau dovada suspendării activităţii în cazul în care persoana îndreptăţită realizează venituri de altă natură decât cele salariale şi asimilate acestora, cu cel puţin 30 de zile înainte de finalizarea unuia dintre concedii. 
   Art. 19. -  (1) Cererile prevăzute la art. 18 alin. (1) şi (2), însoţite de documentele justificative depuse de persoanele îndreptăţite la primăria unităţii/subdiviziunii administrativteritoriale pe raza căreia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa, se transmit de către primar agenţiei teritoriale pe bază de borderou, în termenul prevăzut la art. 14 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă. Modelul de borderou este prevăzut în anexa nr. 3. 
   (2) Primăriile au obligaţia să verifice documentaţia depusă de solicitanţi şi să transmită agenţiilor teritoriale dosarele complete, cu toate documentele justificative corespunzătoare dreptului solicitat, inclusiv în format electronic acolo unde aceasta este posibil. 
   (3) Cererile prevăzute la art. 18 alin. (1) şi (2) sunt certificate, prin semnătură şi ştampilă, de către primar sau, după caz, de către persoana împuternicită de acesta. Acolo unde este posibil certificarea se va efectua prin semnătură electronică. 
   Art. 191. -   (1) În situaţia în care autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, agenţiile teritoriale dezvoltă sisteme informatice de primire şi înregistrare a solicitărilor, cererea şi documentele doveditoare pentru drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă pot fi depuse electronic. 
   (2) Depunerea prin poşta electronică a cererilor, declaraţiilor şi documentelor justificative este opţională şi se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).  
   (3) Prin excepţie de la prevederile art. 19, în situaţia prevăzută la alin. (1), dacă cererea şi documentele justificative sunt depuse electronic la agenţia teritorială, certificarea de către primar sau persoana împuternicită de acesta nu este necesară. 
   Art. 20. -  (1) Solicitarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi (2), art. 11, art. 31 alin. (1), (2) şi (7) şi la art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de urgenţă se soluţionează prin decizie scrisă emisă de directorul executiv al agenţiei teritoriale, în termenul prevăzut la art. 14 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă. 
   (2) Decizia prevăzută la alin. (1) se comunică solicitantului în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii, direct sau prin poştă, inclusiv prin poşta electronică sau orice alt mijloc de comunicare, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). 
   (3) Datele cuprinse în cererea privind acordarea drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, însoţită de actele doveditoare, sunt supuse confidenţialităţii. Acestea vor putea fi folosite numai în scopul stabilirii dreptului la concediu şi indemnizaţie lunară, stimulent de inserţie sau alocaţie de stat pentru copii şi al întocmirii unor situaţii statistice. 
   (4) Deciziile prevăzute la alin. (1) se emit potrivit modelului ce va fi aprobat prin decizie a directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, denumită în continuare Agenţie. 
   Art. 21. -  (1) La stabilirea bazei de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în considerare toate veniturile realizate de persoana îndreptăţită, obţinute în condiţiile art. 3 din ordonanţa de urgenţă, precum şi veniturile aferente perioadelor asimilate prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) din ordonanţa de urgenţă. 
   (11) În cazul în care apare o nouă situaţie de natură a genera un nou drept, la stabilirea bazei de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în considerare veniturile conform alin. (1), precum şi cele realizate potrivit art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă. 
   (2) Cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului se calculează prin aplicarea cotei de 85% asupra bazei de calcul stabilite potrivit alin. (1) şi nu poate fi mai mic decât cel prevăzut de art. 2 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) Pentru luna în care s-a născut copilul se ia în calcul venitul cuvenit în luna respectivă, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă. 
   (4) Veniturile care se iau în calcul la stabilirea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului sunt cele aferente perioadei stabilite potrivit art. 4 alin. (4) - (6), precum şi cele prevăzute la art. 3 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă. 
   (5) «abrogat» 
   Art. 22. -   (1) În situaţia persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, actele doveditoare prevăzute la art. 3 alin. (8) din ordonanţa de urgenţă se transmit de către persoana beneficiară la agenţia teritorială, în termen de 30 de zile de la comunicare. 
   (2) În vederea verificării veniturilor din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, agenţia teritorială poate solicita organului fiscal central situaţia privind veniturile realizate efectiv de persoanele beneficiare ale indemnizaţiei prevăzute la art. 2 din ordonanţa de urgenţă. 
   (3) În situaţia în care persoana beneficiară nu transmite în termenul prevăzut la alin. (1) actele doveditoare prevăzute la art. 3 alin. (8) din ordonanţa de urgenţă, pe baza situaţiei transmise de direcţia generală a finanţelor publice, agenţia teritorială este îndreptăţită să modifice cuantumul indemnizaţiei. 
   (4) În situaţia veniturilor din salarii şi asimilate acestora, recalcularea cuantumului indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului se realizează în condiţiile art. 3 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, precum şi în situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă. Recalcularea se face, după caz, la solicitarea persoanei îndreptăţite, respectiv din oficiu, aplicându-se corespunzător prevederile art. 3 alin. (9) şi (10) din ordonanţa de urgenţă, precum şi prevederile art. 18 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă. 
   Art. 23. -  (1) Dreptul reprezentând indemnizaţia pentru creşterea copilului se cuvine după cum urmează: 
   a) începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului, indiferent de persoana îndreptăţită care solicită dreptul, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată; 
   b) începând cu data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; 
   c) începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit măsurile de protecţie a copilului; 
   d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusă peste termenele prevăzute la lit. a), b) şi c); 
   e) începând cu ziua următoare celei în care beneficiarul stimulentului de inserţie nu mai realizează venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi solicită revenirea în concediul pentru creşterea copilului, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată. 
   (2) Indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă de la datele prevăzute la alin. (1) lit. a) -d), dar nu mai devreme de data la care s-a aprobat concediul pentru creşterea copilului ori a încetat realizarea de venituri supuse impozitului. 
   (3) Drepturile prevăzute la art. 31 alin. (1) şi (2) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se acordă cu respectarea termenelor prevăzute la art. 35 alin. (1) lit. a) -d) şi e) şi alin. (2) din ordonanţa de urgenţă. 
   (4) Drepturile prevăzute la art. 32 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă se acordă după cum urmează: 
   a) de la data la care s-a aprobat programul redus de lucru dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată; 
   b) de la data depunerii cererii dacă aceasta este depusă după termenul prevăzut la lit. a). 
   Art. 24. -   Dreptul reprezentând stimulentul de inserţie se cuvine după cum urmează: 
   a) de la data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; 
   b) de la data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit măsurile de protecţie a copilului; 
   c) începând cu ziua următoare celei în care beneficiarul indemnizaţiei prevăzute la art. 2 alin. (2) şi art. 31 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă realizează venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi plata acesteia se suspendă, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată; 
   d) începând cu ziua următoare celei în care persoanele prevăzute la art. 7 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă realizează venituri supuse impozitului pe venit, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată; 
   e) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusă peste termenele prevăzute la lit. a)-d). 
   Art. 25. -  Pe perioada acordării indemnizaţiei pentru creşterea copilului, plata pensiei de invaliditate şi a venitului de completare, acordate potrivit legii, nu se suspendă. 
   Art. 26. -  (1) Plata indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a drepturilor prevăzute la art. 31 alin. (2) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi alin. (5) din ordonanţa de urgenţă se efectuează începând cu luna următoare aprobării cererii prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale. 
   (2) Cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi al stimulentului aferent fracţiunilor de lună se stabileşte proporţional, în funcţie de numărul zilelor calendaristice din luna respectivă pentru care acestea se cuvin şi se acordă. 
   Art. 27. -  Plata drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă se efectuează lunar, prin mandat poştal, la domiciliul persoanei îndreptăţite, al reprezentantului legal sau al mandatarului acestora ori, la cererea acestora, în cont deschis la o unitate bancară. 
   Art. 28. -  (1) Agenţiile teritoriale solicită Agenţiei creditele bugetare corespunzătoare drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, până cel târziu la data de 15 a fiecărei luni. 
   (2) Agenţia solicită Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale creditele bugetare prevăzute la alin. (1), centralizate la nivelul întregii ţări, până cel târziu la data de 20 a fiecărei luni. 
   Art. 29. -  (1) În aplicarea prevederilor art. 16 şi 17 din ordonanţa de urgenţă, autorităţile competente au obligaţia de a transmite agenţiilor teritoriale lunar, până la data de 5 a fiecărei luni, tabelul nominal cu persoanele aflate în situaţii de natură a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, precum şi data la care acestea s-au produs, inclusiv pentru cele prevăzute la art. 36 şi 37 din ordonanţa de urgenţă. 
   (2) Autorităţile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele: 
   a) primăria, pentru situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. g), precum şi la art. 17 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, precum şi pentru orice modificări cunoscute de aceasta cu privire la realizarea de venituri supuse impozitului pe venit de către beneficiari, de natură a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă; 
   b) direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, pentru situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a) -d) şi f) din ordonanţa de urgenţă; 
   c) inspectoratul judeţean de poliţie, pentru situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. e) din ordonanţa de urgenţă. 
   Art. 30. -  (1) În cazul în care 3 luni consecutiv se înregistrează mandate poştale returnate, plata drepturilor prevăzute în ordonanţa de urgenţă se suspendă, urmând ca agenţia teritorială să verifice cauzele care au condus la această situaţie. 
   (2) După verificarea prevăzută la alin. (1), plata drepturilor se reia, inclusiv cu plata drepturilor restante, din oficiu, în situaţia în care se constată că nu este culpa persoanei îndreptăţite sau, după caz, la cererea persoanei îndreptăţite, dacă sunt menţinute condiţiile de acordare. 
   Art. 31. -   În cazul în care persoana beneficiară de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7, art. 31 şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de urgenţă îşi schimbă domiciliul ori, după caz, reşedinţa în altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială decât cea de domiciliu sau de reşedinţă, agenţia teritorială plătitoare a acestor drepturi, la solicitarea acesteia, are obligaţia de a transfera cererea şi actele doveditoare care au stat la baza deschiderii dreptului, însoţite de situaţia privind data până la care s-a efectuat plata drepturilor şi sumele restante, agenţiei teritoriale în a cărei rază beneficiarul şi-a stabilit noul domiciliu ori, după caz, reşedinţa. 
   Art. 32. -   (1) Suspendarea plăţii/Încetarea drepturilor/Reluarea plăţii drepturilor/Modificarea cuantumului drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7, 31 şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de urgenţă se face prin decizie scrisă a directorului executiv al agenţiei teritoriale, care se comunică beneficiarului în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii direct sau prin poştă, inclusiv poşta electronică sau orice alt mijloc de comunicare, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Modelele deciziilor se aprobă prin decizie a directorului general al Agenţiei. 
   (2) În situaţia în care persoana îndreptăţită realizează venituri supuse impozitului pe venit, are obligaţia de a comunica aceasta în condiţiile art. 19 din ordonanţa de urgenţă. Pentru respectarea prevederilor art. 19 din ordonanţa de urgenţă, angajatorul are obligaţia de a comunica agenţiei teritoriale faptul că persoana îndreptăţită şi-a reluat activitatea în termen de 5 zile de la această dată. 
   (3) În situaţia în care persoana îndreptăţită nu respectă obligaţia prevăzută la art. 19 din ordonanţa de urgenţă şi după verificarea prevăzută la art. 92 alin. (3), agenţia teritorială stabileşte că au fost realizate venituri peste limita prevăzută la art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, indemnizaţia pentru creşterea copilului se consideră a fi acordată necuvenit şi se recuperează în condiţiile art. 24 din ordonanţa de urgenţă. 
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale 

   Art. 33. «abrogat» 
   Art. 34. -   (1) Persoanele care se află în concediu fără plată prevăzut la art. 11 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă au obligaţia să comunice în scris agenţiei teritoriale această opţiune, odată cu solicitarea celuilalt părinte sau celeilalte persoane îndreptăţite prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă a dreptului la indemnizaţie. 
   (2) Comunicarea va fi însoţită, în mod obligatoriu, de adeverinţa eliberată de angajator conform căreia persoana se află în concediu fără plată sau, după caz, de declaraţia pe propria răspundere că nu realizează venituri supuse impozitului, în perioada în care celălalt părinte sau cealaltă persoană prevăzută la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă beneficiază de dreptul propriu la indemnizaţie. 
   Art. 35. - «abrogat» 
   Art. 36. -   (1) Perioada în care o persoană beneficiază de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 9 alin. (4) şi art. 31 din ordonanţa de urgenţă constituie perioadă asimilată stagiului de cotizare în vederea stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public de pensii. 
   (2) Pentru perioadele asimilate prevăzute la alin. (1), în care persoana beneficiază de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, punctajul lunar al asiguratului se determină conform art. 97 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare. 
   (3) Perioada în care o persoană beneficiază de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 9 alin. (4) şi art. 31 din ordonanţa de urgenţă constituie perioadă asimilată stagiului de cotizare în sistemul asigurărilor pentru şomaj şi se are în vedere la stabilirea perioadei de acordare a indemnizaţiei de şomaj şi a cotelor procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare realizat în sistemul asigurărilor pentru şomaj conform art. 39 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea stagiului minim de cotizare în sistemul asigurărilor pentru şomaj prevăzut la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare. 
   (4) În vederea înregistrării în sistemul public de pensii şi în sistemul asigurărilor pentru şomaj a perioadelor asimilate prevăzute la alin. (1) şi (3), agenţiile teritoriale au obligaţia de a depune conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate. 
   (5) În situaţia prevăzută la art. 17, reprezentantul legal al persoanei îndreptăţite lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile este doar primitorul drepturilor, acestuia nefiindu-i aplicabile prevederile alin. (1) - (4), respectiv ale art. 21 şi 22 din ordonanţa de urgenţă. 
   Art. 37. -  Persoanele care doresc să schimbe modalitatea de plată pentru care au optat iniţial au obligaţia să comunice în scris această nouă opţiune de plată agenţiei teritoriale. Agenţia teritorială va solicita beneficiarului documentele justificative necesare pentru noua opţiune. 
   Art. 38. -   (1) Persoanele care îşi desfăşoară activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională beneficiază de concediu şi de indemnizaţie pentru creşterea copilului sau stimulent de inserţie acordate prin aceste instituţii. 
   (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile tuturor categoriilor de personal. 
   (3) În situaţia în care în perioada concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei aferente sau pe perioada acordării stimulentului de inserţie raportul de muncă sau de serviciu al persoanelor prevăzute la alin. (1) încetează, plata drepturilor se asigură prin agenţiile teritoriale. 
   (4) Plata stimulentului de inserţie se asigură prin agenţiile teritoriale şi în cazul suspendării raportului de muncă sau de serviciu al persoanelor prevăzute la alin. (1), dacă acestea realizează venituri supuse impozitului pe venit prevăzute la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă în alte sectoare de activitate decât cele prevăzute la alin. (1) şi se află în situaţiile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă. 
   (5) În situaţia prevăzută la alin. (3), instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională au obligaţia să transmită agenţiilor teritoriale în a căror rază teritorială domiciliază persoana beneficiară cererea şi documentele doveditoare ale acesteia care au stat la baza stabilirii dreptului. 
   (6) Pentru situaţia prevăzută la alin. (4), persoana îndreptăţită depune o nouă cerere însoţită obligatoriu de documentele doveditoare prevăzute la art. 6, după caz, precum şi o adeverinţă de la angajatorul din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională prin care să se ateste atât faptul că îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, cât şi faptul că nu beneficiază de stimulent de inserţie acordat de acesta. 
   (7) În situaţia în care în perioada concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei aferente sau pe perioada acordării stimulentului de inserţie persoana îndreptăţită se angajează în una dintre instituţiile prevăzute la alin. (1), agenţia teritorială în a cărei rază domiciliază sau îşi are reşedinţa persoana beneficiară transmite acestor instituţii cererea şi documentele doveditoare ale acesteia care au stat la baza stabilirii dreptului, la solicitarea scrisă a persoanei sau, după caz, a instituţiei. 
   (8) Instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională au obligaţia să transmită trimestrial Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale situaţia privind numărul de beneficiari şi sumele plătite cu acest titlu. 
   (9) Situaţia prevăzută la alin. (8) se va trimite până la data de 15 a lunii următoare celei în care s-a încheiat trimestrul. 
   Art. 381. -   Pe măsură ce se dezvoltă protocoale de transfer de date şi capacitatea tehnică de comunicare a datelor între instituţii în format electronic, va fi publicată pe website-ul Agenţiei lista documentelor, dintre cele prevăzute la art. 6, care pot fi preluate direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă, responsabilă de colectarea şi gestionarea lor, dacă acestea poartă o semnătură electronică extinsă, la solicitarea expresă a beneficiarului drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă. 
   Art. 382. - «abrogat» 
   Art. 383. - «abrogat» 
   Art. 384. -   În situaţia în care drepturile de alocaţie de stat pentru copii se solicită în acelaşi timp cu dreptul de indemnizaţie pentru creşterea copilului, respectiv de stimulent de inserţie, se va utiliza formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1. 
   Art. 39. -  În aplicarea prezentelor norme metodologice, precum şi pentru reglementarea unor situaţii care pot să apară pe parcursul aplicării în acelaşi timp a prevederilor ordonanţei de urgenţă, precum şi a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale poate emite instrucţiuni sau precizări, în limitele legii, care se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale. 
   Art. 40. -  Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. 

ANEXA Nr. 1
la normele metodologice 
cerere pentru acordare indemnizatie 

cerere pentru acordare indemnizatie 

cerere pentru acordare indemnizatie 

cerere pentru acordare indemnizatie 

Declaraţie a celuilalt părinte 

ANEXĂ
 

PERIOADE ASIMILATE 


Perioade asimilate: Cod
a beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilită conform legii, sau a realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, în condiţiile prevăzute de actele normative cu caracter special care reglementează concedierile colective 01
s-a aflat în evidenţa agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea acordării indemnizaţiei de şomaj 02
a beneficiat de concedii şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare 03
a beneficiat de concedii medicale şi de indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare 04
a beneficiat de pensie de invaliditate, în condiţiile legii 05
se află în perioada de întrerupere temporară a activităţii, din iniţiativa angajatorului, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, potrivit legii 06
a beneficiat de concediu şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului 07
a beneficiat de concediu şi indemnizaţie lunară pentru creşterea sau, după caz, pentru îngrijirea copilului cu handicap 08
a beneficiat de concediu fără plată pentru creşterea copilului 09
se află în perioada de 3 luni de la încetarea unui contract de muncă pe durată determinată şi începerea unui alt contract de muncă pe durată determinată, aşa cum este aceasta definită de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare 10
şi-a însoţit soţul/soţia trimis/trimisă în misiune permanentă în străinătate 11
a efectuat sau efectuează serviciul militar pe bază de voluntariat, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat 12
frecventează, fără întrerupere, cursurile de zi ale învăţământului preuniversitar, inclusiv în cadrul programului "A doua şansă", sau, după caz, universitar la nivelul studiilor universitare de licenţă ori de master, precum şi ale învăţământului postuniversitar la nivel de masterat, organizate potrivit legii, în ţară sau în străinătate, într-un domeniu recunoscut de Ministerul Educaţiei, cu excepţia situaţiei de întrerupere a cursurilor din motive medicale 13
are calitatea de doctorand, în condiţiile prevăzute de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare 14
se află în perioada cuprinsă între încheierea unei forme de învăţământ preuniversitar şi începerea în acelaşi an calendaristic a unei alte forme de învăţământ preuniversitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere 15
se află în perioada cuprinsă între absolvirea cursurilor de zi ale învăţământului preuniversitar, organizat potrivit legii, şi începerea învăţământului universitar, cursuri de zi, în acelaşi an calendaristic 16
se află în perioada cuprinsă între încheierea unei forme de învăţământ universitar, cursuri de zi, cu sau fără examen de licenţă sau de diplomă, şi începerea în acelaşi an calendaristic a unei alte forme de învăţământ universitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere 17
se află în perioada cuprinsă între încheierea unei forme de învăţământ universitar, la nivelul studiilor universitare de licenţă sau de master, precum şi ale învăţământului postuniversitar la nivel de masterat, cursuri de zi, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de învăţământ universitar la nivelul studiilor universitare de licenţă sau de master, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere 18
se află în perioada cuprinsă între încheierea unei forme de învăţământ postuniversitar, cursuri de zi, şi începerea în acelaşi an calendaristic a unei alte forme de învăţământ postuniversitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere 19
se află în perioada de 60 de zile de la finalizarea cursurilor învăţământului obligatoriu sau, după caz, de la absolvirea cursurilor de zi ale învăţământului preuniversitar, universitar la nivelul studiilor universitare de licenţă sau de master şi postuniversitar la nivel de masterat, organizate potrivit legii, cu sau fără examen de absolvire, în vederea angajării ori, după caz, trecerii în şomaj, calculate începând cu data de 1 a lunii următoare finalizării studiilor 20
a beneficiat de concediu fără plată pentru a participa la cursuri de formare şi perfecţionare profesională din iniţiativa angajatorului sau la care acesta şi-a dat acordul, organizate în condiţiile legii 21
se află în perioada cuprinsă între absolvirea cursurilor de zi ale învăţământului medical superior, organizat potrivit legii, cu examen de licenţă organizat în prima sesiune, şi începerea primului rezidenţiat după absolvire 22
a beneficiat de concediul de acomodare şi indemnizaţia aferentă acestuia 23

ANEXA Nr. 2
la normele metodologice 
Adeverinţă 

   * Se va completa de către fiecare angajator/instituţie care atestă una din situaţiile în care persoana s-a aflat la un moment dat în interiorul celor 12 luni. 
   ** Se va trece calitatea persoanei. De ex. salariat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată/determinată, şomer, pensionar de invaliditate, etc. 

   II. Referitor la veniturile realizate în ultimele 24 luni anterior datei naşterii copilului: 

Nr. crt. Perioada Luna Anul Nr. zile lucrate Nr. zile concediu medical/ concediu de odihnă Nr. zile concediu fără plată formare şi perfecţionare Nr. zile şomaj tehnic/indemnizaţie în baza art. XI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 59/2020 Venit net realizat
(lei)
1 luna naşterii copilului
2 prima lună anterioară lunii naşterii copilului
3 luna a 2-a anterioară lunii naşterii copilului
4 luna a 3-a anterioară lunii naşterii copilului
5 luna a 4-a anterioară lunii naşterii copilului
6 luna a 5-a anterioară lunii naşterii copilului
7 luna a 6-a anterioară lunii naşterii copilului
8 luna a 7-a anterioară lunii naşterii copilului
9 luna a 8-a anterioară lunii naşterii copilului
10 luna a 9-a anterioară lunii naşterii copilului
11 luna a 10-a anterioară lunii naşterii copilului
12 luna a 11-a anterioară lunii naşterii copilului
13 luna a 12-a anterioară lunii naşterii copilului
14 luna a 13-a anterioară lunii naşterii copilului
15 luna a 14-a anterioară lunii naşterii copilului
16 luna a 15-a anterioară lunii naşterii copilului
17 luna a 16-a anterioară lunii naşterii copilului
18 luna a 17-a anterioară lunii naşterii copilului
19 luna a 18-a anterioară lunii naşterii copilului
20 luna a 19-a anterioară lunii naşterii copilului
21 luna a 20-a anterioară lunii naşterii copilului
22 luna a 21-a anterioară lunii naşterii copilului
23 luna a 22-a anterioară lunii naşterii copilului
24 luna a 23-a anterioară lunii naşterii copilului

    Cunoscând prevederile din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, respectiv declararea necorespunzătoare a adevărului făcută unui organ sau instituţii de stat declar pe proprie răspundere că datele şi informaţiile prezentate corespund realităţii. 


. . . . . . . . . .
(Numele/prenumele, Semnătura şi ştampila reprezentantului legal)

ANEXA Nr. 3
la normele metodologice 

    Primăria ....................................... 
    Judeţul ......................................... 

BORDEROU
privind solicitările de acordare a indemnizaţiei de creştere a copilului/stimulentului de inserţie şi alocaţiei de stat pentru copii
 

Nr. crt. Numele şi prenumele CNP Adresa Nr. de înregistrare la primărie

............................................................
(Numele/prenumele, semnătura şi ştampila reprezentantului legal)