Domeniul de competenta
- Informarea persoanelor/familiilor care isi exprima intentia de a adopta, cu privirela procedura adoptiei;
- Evaluarea sociala si psihologica a persoanelor/familiilor in vederea eliberarii/neeliberarii atestatului de persoana/familie apta sa adopte;
- Efectueaza demersurile necesare in vederea deschiderii procedurii adoptiei interne pentru copii aflati in evidenta serviciului, incredintarii copiilor in vederea adoptiei precum si incuviintarii adoptiei;
- Asigura monitorizarea postadoptie a copiilor aflati in evidenta serviciului.
Categorii de beneficiari
- Persoanele/familiile potențial adoptatoare;
- Copilul/copiii a cărui/căror Plan Indiviualizat de Protecție are ca finalitate deschiderea procedurii de adopție internă;
- Copilul/copiii adoptabili;
- Persoana majoră adoptată care solicită consilierea anterior intrării în posesia informațiilor cu privire la părinții biologici;
- Adoptatul și adoptatorul/adoptatorii.
Servicii oferite
- Asigură luarea în evidență a copiilor al caror Plan Individualizat de Protecție stabilește ca finalitate adopția internă;
- Asigură sprijinul necesar, informarea și consilierea copiilor aflați în evidența sa, al căror Plan Individualizat de Protecție stabilește ca finalitate adopția internă, opinia lor fiind consemnată și luată în considerare în raport cu vârsta și capacitatea lor de înțelegere;
- Formulează și înaintează instanțelor judecătorești competente cererea de deschidere a procedurii de adoptie internă,
- Oferă persoanei/familiei care își exprimă intenția de a adopta informații complete despre procedura de atestare, pregătire, precum și despre serviciile de sprijin existente;
- Asigură evaluarea persoanei/familiei care dorește să adopte, ținând cont de interesul superior al copilului;
- Asigură pe parcursul procesului de evaluare, consilierea persoanelor/familiilor potențial adoptatoare și organizează programe de pregătire pentru aceștia;
- Realizează procesul de potrivire inițială și practică a copiilor adoptabili afați în evidența RNA, cu persoanele/familiile adoptatoare cu reședința obișnuită pe raza Sectorului 5, sau cu reședința pe raza administrativ teritorială a altui județ/sector;
- Asigură determinarea compatibilității copil-familie potențial adoptatoare pe baza nevoilor copilului, dorințelor și opiniilor exprimate de acesta;
- Formulează și înaintează instanțelor judecătorești compente cererea de încredințare în vederea adoptiei copilului;
- Asigură urmărirea și monitorizarea evoluției copilului și a relațiilor dintre acesta și părinții săi adoptivi pe întreaga perioadă de încredințare în vederea adopției;
- Formulează și înaintează instanțelor judecătorești compente cererile de încuviințare a adopției, de desfacere a adopției și privind nulitatea adoptiei;
- Realizează activități post-adopție prin acordarea de suport și asistență de specialitate adoptatului și adoptatorilor, care să răspundă nevoilor indentificate, atât în timpul perioadei de monitorizare post-adopție cât și ulterior expirării acestei perioade;
- Realizează activitatea de consiliere a adoptatului în vederea dezvăluirii identității părinților firești/rudelor biologice, precum și consilierea și pregătirea adoptatului/părinților firești/rudelor biologice în vederea contactării;
- Asigură consilierea și asistența familiilor adoptatoare, copiilor adoptați și familiei biologice a acestora;
- Desfășoară activități de informare și promovare a adopției naționale.
Acte necesare pentru obtinerea serviciilor
I.ATESTAREA CA PERSOANĂ/FAMILIE APTĂ SĂ ADOPTE
Anterior înregistrării cererii privind eliberarea atestatului, direcția se va asigura că procedura de informare prealabilă a persoanei/familiei a fost îndeplinită. În caz contrar, direcția va proceda în mod obligatoriu la furnizarea informațiilor și întocmirea documentului care atestă îndeplinirea acestei activități.
I.Cererea privind eliberarea atestatului este însoțită de următoarele documente:
a)copie de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă;
b)declarație autentică pe propria răspundere cu privire la locuirea efectivă și continuă pe teritoriul României în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii de evaluare, neexistând absențe temporare care cumulat să depășească 3 luni;
c)copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, de pe certificatul de naștere;
d)copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, de pe certificatul de casatorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;
e)copie de pe titlul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței;
f)certificatul de cazier judiciar;
g)adeverințe de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului/solicitanților;
h)certificat/adeverință medical/medicală eliberat/eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate și eventualele boli cornice, însoțit/însoțită de rezultatul evaluării psihiatrice;
i)declarația soțului care nu se asociază la cererea de adopție, cu indicarea expresă a motivelor neasocierii, după caz;
j)declarație autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul/solicitanții nu este/sunt decăzut/decazuți din drepturile părintești, precum și referitor la faptul că nu are/au copil/copii în sistemul de protecție specială;
k)certificatul de cazier judiciar al persoanelor cu care locuiește solicitantul;
l)certificat/adeverință medicală eliberat/eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a celorlalte persoane cu care locuiește solicitantul, cu menționarea eventualelor boli cronice, însoțit/însoțită de rezultatul evaluării psihiatrice.
Pentru soluționarea cererii de evaluare pot fi solicitate orice alte documente și informații considerate relevante.
II.ÎNCREDINȚAREA ÎN VEDEREA ADOPȚIEI
La cererea de încredințare în vederea adopției se anexează următoarele documente:
a)copie de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă;
b)copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;
c)certificatul de cazier judiciar;
d)certificat/adeverință medical/medicală eliberat/eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate și eventualele boli cronice, însoțit/însoțită de rezultatul evaluării psihiatrice;
e)certificatul de cazier judiciar al persoanelor cu care locuiește solicitantul;
f)certificat/adeverință medicală eliberat/eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a celorlalte persoane cu care locuiește solicitantul, cu menționarea eventualelor boli cronice, însoțit/însoțită de rezultatul evaluării psihiatrice.
g)certificatul de naștere al copilului, în copie certificată de către direcție pentru conformitate cu originalul;
h)hotarârea judecătorească definitivă privind deschiderea procedurii adopției, în copie certificată de către direcție;
i)raportul de potrivire, conținând propunerea de sesizare a instanței judecătorești pentru încredințarea copilului în vederea adopției;
j)dispoziția și atestatul de adoptator/familie adoptatoare apt/aptă să adopte, în copie certificată de către direcție pentru conformitate cu originalul;
k)orice alte documente relevante în susținerea cererii de încredințare în vederea adopției.
III. ÎNCUVIINȚAREA ADOPȚIEI
Cererea de încuviințare a adopției este însoțită de următoarele acte:
a)certificatul de naștere al copilului, în copie certificate de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, pentru conformitate cu originalul;
b)certificatul medical privind starea de sănătate a copilului, eliberat de către unități publice nominalizate de către direcția de sănătate publică;
c)raportul de consiliere a copilului care a împlinit vârsta de 10 ani, în vederea exprimării consimțământului;
d)atestatul valabil al adoptatorului sau familiei adoptatoare;
e)hotărârea judecatoreasca definitivă de încredințare în vederea adopției;
f)certificatele de naștere ale adoptatorului sau ale soțului și soției din familia adoptatoare, în copie certificată de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, pentru conformitate cu originalul;
g)certificatul de căsătorie al adoptatorului sau al soților din familia adoptatoare, în copie certificată de către direcție sau, după caz, de către adoptator/familia adoptatoare, pentru conformitate cu originalul;
h)cazierul judiciar al adoptatorului sau, după caz, al fiecărui membru al familiei adoptatoare;
i)certificatul medical privind starea de sănătate a adoptatorului, eliberat de medicul de familie pe lista căruia este înscris;
j)hotărârea judecătorească definitivă de deschidere a procedurii adopției copilului;
k)raportul de consiliere și informare a părinților firești, în cazul adopției copilului de către soțul părintelui firesc;
l)documentul care consemnează rezultatul expertizei pentru confirmarea filiației față de tată, realizată prin metoda serologică ADN, în cazul adopției copilului de către soția părintelui firesc atunci când copilul a fost recunoscut de către tată pe cale administrativă, precum și în cazul în care paternitatea copilului a fost stabilită prin hotărâre judecătorească prin care s-a luat act de recunoașterea de către tată sau care consfințește învoiala părților, fără a se fi cercetat temeinicia cererii;
m)declarația notarială pe propria răspundere, în cazul în care copilul adoptat are un singur părinte, necăsătorit, iar acesta se află într-o relație stabilă și conviețuiește cu o persoană de sex opus, necăsătorită, care nu este rudă cu acesta până la gradul al patrulea, din care să reiasă că noul adoptator a participat direct și nemijlocit la creșterea și îngrijirea copilului pentru o perioadă neîntreruptă de cel puțin 5 ani.
Conditii de acordare a serviciilor/beneficiilor
Condiții de acordare a serviciilor/beneficiilor
a)Persoana/familia adoptatoare trebuie să aibă domiciliul/reședința pe raza sectorului 5;
b)Persoana/familia adoptatoare trebuie să aibă reşedinţa obişnuită în România;
-potrivit prevederilor legale în vigoare, prin reşedinţă obişnuită în România a adoptatorului/familiei adoptatoare se înţelege situaţia: a) cetăţenilor români sau cetăţenilor români cu multiplă cetăţenie, după caz, care au domiciliul în România, care au locuit efectiv şi continuu pe teritoriul României în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii de atestare; la stabilirea continuităţii nu sunt considerate întreruperi absenţele temporare care nu depăşesc 3 luni, absențele determinate de desfășurarea activităților specifice sectorului maritim în baza contractelor de muncă ale navigatorilor, absențele determinate de şederea pe teritoriul altui stat ca urmare a existenţei unor contracte de muncă impuse de derularea unor activităţi desfăşurate în interesul statului român, precum şi ca urmare a unor obligaţii internaţionale asumate de România; b) cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European sau străinilor care au drept de rezidenţă permanentă ori, după caz, drept de şedere permanentă pe teritoriul României.
c)Să nu fi fost condamnată definitiv pentru o infracţiune contra persoanei sau contra familiei, săvârşită cu intenţie, precum şi pentru infracţiunea de pornografie infantilă şi infracţiuni privind traficul de droguri sau precursori;
d)Să nu aibă copil care beneficiază de o măsură de protecţie specială sau este decăzută din drepturile părinteşti.
e)Interdicţia se aplică şi persoanelor care doresc să adopte singure, ai căror soţi sunt bolnavi psihic, au handicap mintal sau se găsesc în una dintre situaţiile prevăzute la lit. c și d;
f)Să aibă capacitate deplină de exercițiu și să nu sufere de boli psihice și handicap mintal;
g)Adoptatorul sau familia adoptatoare trebuie să îndeplinească garanţiile morale, precum şi condiţiile materiale necesare creşterii, educării şi dezvoltării armonioase a copilului. (îndeplinirea garanţiilor şi condiţiilor prevăzute mai sus, precum şi existenţa abilităţilor parentale se certifică de către autorităţile competente prin eliberarea atestatului de persoană/familie aptă să adopte, cu ocazia evaluării realizate potrivit prevederilor legale în vigoare).
Formulare/cereri tip
Legislatie
Legislație
- Legea nr.273/2004 privind procedura adoptiei, republicata 3, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotărârea nr.798 din 28 iulie 2021 privind modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr.579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.273/2004 privind procedura adopției, pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.233/2012 privind serviciile și activitățile ce pot fi desfășurate de către organismele private române în cadrul procedurii adopției interne, precum și metodologia de autorizare a acestora și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.1.441/2004 cu privire la autorizarea organizațiilor private străine de a desfășura activități în domeniul adopției internaționale;
- Ordinul nr.1.430 din 5 august 2021 privind aprobarea modelului-cadru al atestatului de persoană sau familie aptă să adopte, precum și a modelului și a conținutului unor formulare, instrumente și documente utilizate în procedura adopției;
- Legea nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, r.1, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr.292/2011 a asistentei sociale, cu modificările și completările ulterioare.
Date contact
- Adresa: Strada Fabrica de Chibrituri, nr. 9-11, Sector 5, Bucuresti;
- Telefon: 031.4336422
- Telefon:0736500532
- Pentru solicitari online, adresate institutiei, este necesară crearea unui cont în platforma ConectX accesând din browser linkul www.conectx.net – secțiunea „Înregistrare”.
Acces platforma digitala online – Tutorial despre inregistrarea pe platforma digitala ConectX
Program lucru cu publicul
-
-
- Luni, joi: 12.00 – 15.00
- Marti, Miercuri: 09.00 – 12.00
-