SERVICIUL ASISTENȚĂ SOCIALĂ PERSOANE ADULTE CU DIZABILITĂȚI
ȘI MONITORIZARE ASISTENȚI PERSONALI
Domeniu de competență:
- Consiliere, informare și sprijin cu privire la protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități/ale reprezentanților legali sau ale familiilor acestora;
- Acordă asistență socială printr-o măsură de protecție specială acordată persoanelor cu dizabilități, prin achiziționarea și externalizarea serviciilor sociale de tip rezidențial în centre, Centre de Îngrijire și Asistență (CIA), Centre de Abilitare și Reabilitare (CAbR), Centre de Pregătire pentru o Viață Independentă (CPVI), Locuințe minim sau maxim protejate (LP) sau Centre de Zi (CZ) prin intermediul contractelor încheiate cu furnizorii de servicii sociale de tip public și privat, acreditați și licențiați în condițiile legii.
Categorii de beneficiari:
- Persoanele adulte cu dizabilități care datorită unor afecțiuni fizice, mentale sau senzoriale deosebit de grave nu se pot îngriji singure, care nu au o familie proprie sau o locuință proprie, care nu pot fi îngrijite în familia proprie/largită sau în cadrul comunității locale și care necesită măsuri de protecție specială, în sprijinul recuperării, îngrijirii, supravegherii și asistenței în permanență, din partea altei persoane.
Servicii sociale oferite:
Beneficiarii vor fi admiși printr-o măsură de protecție specială a Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Sector 5 care va stabili acordarea serviciilor sociale în centre de îngrijire și asistență, centre de pregătire pentru o viață independentă, centre de abilitare și reabilitare pentru persoanele adulte cu dizabilități, precum și în centre de zi în cadrul unor furnizori publici sau privați, acreditați și licențiați, în condițiile legii.
DGASPC Sector 5 a dezvoltat servicii proprii de îngrijire la domiciliu prin intermediul unui îngrijitor sau prin intermediul unui asistent personal, precum și un centru de tip respiro coordonat prin intermediul acestui serviciu, care realizează evaluările specifice necesare întocmirii planurilor personalizate și acordării serviciilor sociale.
SASPADMAP are competente privind:
- evaluarea și monitorizarea tuturor persoanelor cu dizabilități, precum și a familiilor sau reprezentanților legali ai acestora, în scopul individualizării planului de intervenție în funcție de specificul problemelor constatate;
- informarea și consilierea pe problematica specifică a persoanei cu dizabilități referitoare la prestațiile de care beneficiază, serviciile sociale pe care le poate accesa și folosi, în scopul integrării socio-profesionale a acestor persoane cu dizabilități;
- dezvoltarea serviciilor alternative pentru persoanele aflate în risc social în vederea prevenirii instituționalizării, de exemplu: centre de zi, locuințe minim sau maxim protejate, centre de pregătire pentru o viață independentă etc.;
- acordarea de servicii sociale de tip respiro pentru persoanele cu handicap grav cu asistent personal, prin intermediul Centrului de Tip Respiro pentru Persoane Adulte cu Dizabilități – serviciu nou-creat la nivelul DGASPC Sector 5 cu finanțare prin Programul de Interes Național în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, serviciu dezvoltat în scopul prevenirii instituționalizării persoanelor cu dizabilități din comunitatea locală Sector 5;
- se asigură asistență și consiliere în vederea reintegrării familiale sau a instituționalizării persoanelor cu dizabilități abandonate sau neglijate de familie, a cazurilor sociale depistate în cadrul unităților sanitare ale Municipiului București și care au domiciliul legal pe raza Sectorului 5;
- sensibilizarea și informarea opiniei publice asupra drepturilor persoanelor cu dizabilități, de a avea acces la educație, orientare și formare profesională, precum și participare la viața socială, în scopul îmbunătățirii atitudinii și a comportamentului față de această categorie de persoane;
- inițierea unor proiecte cu alte instituții publice sau private din România și prin parteneriate internaționale, în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, domiciliate pe raza Sectorului 5 al Municipiului București;
- promovarea principiului transparenței și al antrenării tuturor organismelor implicate în sistemul de furnizare al serviciilor, în scopul creșterii calității vieții și reintegrării sociale a persoanelor cu dizabilități discriminate sau defavorizate social;
- promovează calitatea activităților de relaționare cu alți specialiști ai DGASPC Sector 5, sau ai altor instituții partenere, publice sau private, în scopul soluționării cu celeritate a problematicii persoanelor cu dizabilități, relații pe care le promovează în cadrul sistemului local de servicii de protecție specială a persoanelor adulte cu dizabilități, precum și în cadrul comunității locale.
Acte necesare pentru obținerea serviciilor sociale de tip rezidențial
Întocmirea dosarului de admitere în cadrul unui centru de tip rezidențial pentru persoane adulte cu dizabilități:
- Cerere de admitere într-un centru rezidențial din partea solicitantului sau a reprezentantului legal (tutore, curator);
- Declarație notarială a solicitantului din care să reiasă lipsa susținătorilor legali, iar în cazul în care aceștia există, fiecare trebuie să prezinte o declarație notarială cu motivele pentru care nu pot îngriji persoana cu dizabilități și vor prezenta eventuale acte doveditoare;
- Acte de identitate ale persoanei care solicită admiterea: Carte de identitate/ buletin de identitate, certificat de naștere, certificat de căsătorie, precum și actele reprezentantului legal/ale susținătorilor legali;
- Certificat de încadrare într-un grad de handicap al solicitantului;
- Scrisoare medicală – cu recomandarea de internare într-un centru rezidențial;
- Analize medicale (radiografie pulmonară, testul HIV, VDRL, ANTIGEN -hepatită, examen coproparazitologic și dovada de la medicul de familie ca este apt de intrare în colectivitate și nu are boli contagioase);
- Acte doveditoare privind veniturile: decizie de pensie + talon de pensie, adeverință de venit eliberată de organele financiare teritoriale, alte acte sau, după caz, declarație pe propria răspundere că nu are venituri, autentificată la notar;
- Copii ale hotărârilor judecătorești actualizate, prin care s-au stabilit obligații de intreținere ale unor persoane, în favoarea sau în obligația celui care solicită admiterea (copie dupa contract de vânzare-cumpărare, între persoana ce solicită internarea și unul dintre copii sau alți susținători legali – după caz);
- Actul de proprietate al locuinței / declarație pe proprie răspundere că nu deține în proprietate o locuință;
- Ancheta socială, realizată la domiciliul persoanei, care solicită admiterea în centrul rezidențial, cu propunerea instituirii unei măsuri de protecție de tip rezidențial într-o instituție de protecție socială;
- Declarație notarială din care să reiasă că susținătorii legali se obligă să achite contribuția lunară de întreținere sau diferența de plată, în conformitate cu prevederile Ordinului nr.1887/2016 privind stabilirea contribuției lunare de intreținere datorate de adulții cu dizabilități asistați, sau susținătorii acestora, precum și obligația la plată a cheltuielilor de înmormântare a persoanei cu dizabilități.
Modalitățile și condițiile de acordare a serviciilor:
În termen de 30 zile de la depunerea solicitării, se comunică în scris, modalitatea de soluționare a cererii, în funcţie de situația persoanei cu dizabilități, precum și eventualele motive legale care determină respingerea solicitării, oferind consilierea necesară în vederea identificării altor alternative de intervenție, pentru soluţionarea situației persoanei cu dizabilități.
Persoana cu dizabilități/reprezentantul legal este contactat/ă pentru exprimarea acordului privind măsurile de protecție specială identificate, prin externalizarea serviciilor sociale de tip rezidențial și centru de zi, către un furnizor public sau privat, acreditat și licențiat în condițiile legii.
Dosarele sunt soluționate la stabilirea măsurii de protecție specială, în cadrul unui centru rezidențial sau de zi, după emiterea deciziei Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap.
SASPADMAP va coordona activitatea de evaluare și monitorizare a serviciilor sociale acordate atât privind Unitatea de Îngrijiri la Domiciliu Persoane Adulte cu Dizabilități (UIDPAD), a Centrului de Tip Respiro pentru Persoanele Adulte cu Dizabilități (CTRPAD), a căror activitate o coordonează, cât și acordarea serviciilor sociale de tip rezidențial sau centru de zi, prin identificarea unor furnizori de servicii sociale publici sau privați, cu care va încheia contracte de acordare de servicii sociale.
De asemenea, SASPADMAP efectuază anchete sociale la solicitarea altor instituții publice sau private, referitor la situația persoanelor cu dizabilități domiciliate, în fapt, pe raza Sectorului 5 al Municipiului București, pentru:
- Persoanele cu dizabilități care au domiciliul legal pe raza altor unități administrativ-teritoriale, dar care locuiesc fără forme legale, pe raza sectorului 5, București;
- Persoanele cu dizabilități beneficiare de servicii sociale în cadrul centrelor rezidențiale publice sau private, internate în cadrul unităților sanitare de psihiatrie, al centrelor de maximă siguranță sau private de libertate, din alte unități administrativ-teritoriale, dar care au familia și aparținătorii legali, pe raza sectorului 5, București;
- Orice altă situație care vizează o persoană cu dizabilități, minoră sau adultă, sau asistentul personal al acesteia, care se află permanent sau temporar, pe raza sectorului 5, al Municipiului București.
Cadru legal
Legislația care reglementează monitorizarea activității asistentului personal este Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, actualizată și republicată.
Standard minim de calitate aplicabil
Date de contact
Date de contact:
SERVICIUL ASISTENȚĂ SOCIALĂ PERSOANE ADULTE CU DIZABILITĂȚI
ȘI MONITORIZARE ASISTENȚI PERSONALI
Str. Fabrica de Chibrituri nr.9-11,
Telefon: 031.433.64.11/ int.4121.
E-mail: anchete_dizabilitati@dgaspc5.ro sau registratura@dgaspc5.ro
Pentru solicitari online, adresate institutiei, este necesară crearea unui cont în platforma ConectX accesând din browser linkul www.conectx.net – secțiunea „Înregistrare”.
Acces platforma digitala online – Tutorial despre inregistrarea pe platforma digitala ConectX
https://youtube.com/watch?v=hscrvFYlejQ&feature=shared
Program cu publicul:
Luni – Joi 09:00 – 15:00